S obzirom na nastalu situaciju vezanu uz pojavu pandemije koronavirusa svi smo primoreni kao odgovorni građani ostati u svojim kućama i stanovima kako bi zaštitili svoje obitelji.
Nažalost ostankom u svojim kućama roditelji sve više gube kontrolu nad tim koliko im djeca provode vremena ispred različitih ekrana, što nikako nije povoljno ni razvojno poticajno za njihovo dijete.
Kako ne bi upali u zamku „Ekranitisa“te tako možda i trajno oštetili razvoj djetetovih moždanih sinapsi odn. potencijala - pročitajte nekoliko korisnih savjeta kako to vrijeme u obitelji učiniti kvalitetnim i vremenom povezanosti sa svojom djecom? Na taj način ćete i njima olakšati ovu nepoznatu situaciju u kojoj smo se svi našli.
Slobodno vrijeme u obitelji važno je za komunikaciju i razvoj kvalitetnih odnosa u obitelji. Konvencija o pravima djeteta govori da dijete ima pravo na odmor, slobodno vrijeme, igru i razonodu primjerenu njegovj dobi. Važnu ulogu u kreiranju dječjeg slobodnog vremena ima obitelj i njihova uključenost.
Bit kvalitetno provedenog vremena sa svojim djetetom nije koliko, već kako provodite vrijeme s njim. Razgovarajte s djetetom – tako se razvija veće povjerenje i bliskost među članovima obitelji.
Provođenjem vremena sa svojim djetetom razvijamo povjerenje, bliskost, ljubav, povezanost i podršku koja je važna u osamostaljivanju i odrastanju djeteta. Majke su te koje češće provode vrijeme s djetetom, no istraživanja su pokazala da su djeca koja provode vrijeme s očevima koji ulažu trud u njihov odgoj u kasnijim godinama uspješnija i pametnija te da imaju veći kvocijent inteligencije.
Zato je dobro napraviti plan provođenja slobodnog vremena koje će sastaviti cijela obitelj zajedno. Taj plan može biti dnevni ili tjedni, ali dobro ga je zapisati, potpisati ga svi članovi obitelji i staviti ga na vidno mjesto (obično tamo gdje stavljamo neke obavijesti, poruke i sl.) Svakako se tada treba pridržavati napisanih zajedničkih aktivnosti, a ne izmišljati razloge zašto nešto ne bismo napravili ili ih odgađati bez razloga.
IDEJE ZA ZAJEDNIČKO PROVOĐENJE SLOBODNOG VREMENA U OBITELJI:
Društvene igre
Društvene igre su uvijek zanimljive i vrijedne – razvijaju mišljenje, pažnju, pamćenje i zaključivanje , također poštovanje pravila, uvažavanje drugih i vladanje emocijama. Društvene igre koje možete uvrstiti u svoj raspored sad kroz ovaj period boravka u kući: Čovječe ne ljuti se, razne Memory karte, kartaške igre kao što su Crni petar, Uno i sl., slaganje puzzli itd.
Čitanje i pričanje
Čitajte slikovnice, priče, razgovarajte o pročitanom, prepričavajte ih, igrajte se pričama: zamijenite imena likova, zamijenite osobine likova, izmislite novi završetak priče, ispričajte bajku u današnjem vremenu, cijela obitelj može uzeti 1 sat obiteljskog čitanja( svi članovi obitelji u isto vrijeme čitaju svaki svoju knjigu, novine ili časopise, a na kraju mogu porazgovarati o pročitanom)
Ne možete zajedno posjetiti gradsku knjižnicu i posudite nešto za čitanje,ali na nekim korisnim stranicama na internetu možete besplatno skinuti ili pročitati priče, pjesmice,bojanke i sl. te na taj način preuzeti sve one slikovnice koje nemate kod kuće. Neke od korisnih stranica:
http://www.pjesmicezadjecu.com/bajke-i-price-za-djecu
https://www.mojedijete.com/price-za-djecu/
http://kutakzadjecu.com/djecije-price/
Ne zaboravite: ove aktivnosti razvijaju interes za čitanjem, stimuliraju razvoj govora, jezika, pomažu povećanju pažnje, koncentracije i znatiželje
Vrijeme za igru
Obične igre možete igrati na neobičnim mjestima : dok kuhate ručak, vani u dvorištu ili na balkonu, dok radite bilo koje druge kućanske poslove iskoristite i da to bude vrijeme za igru,pa npr…Igre riječima su najpogodnije za to: Na slovo, na slovo…, Kaladont, Započni riječ posljednjim slogom, Zamislio sam životinju-pogodi koju, Pantomima, Tajanstveni predmet...
Govornim igrama osim razvoja govora, bogaćenja rječnika, razvija se zaključivanje i pamćenje te koncentracija.
Jedna od igara s kojima najviše utječemo na razvoj promišljanja i zaključivanja jest „Zagonetke“ (popis zagonetki možete preuzeti > ovdje <).
Zajednički kućni poslovi
Kućni poslovi su vrlo produktivan način za podučavanje odgovornosti kod djece. Trebaju biti u skladu s djetetovim uzrastom. Tako možemo zamoliti dijete da nam pomogne u pripremi ručka, kolača,urediti stan za blagdane, izrađivanje predmeta, nešto pridržati, dodati, pokupiti,servirati,pomesti i sl.
Ove aktivnosti nam omogućavaju bolju komunikaciju, timski rad i razvija kod djeteta osjećaj vrijednosti jer je nešto napravilo samo (ne inzistirajte na perfektnosti!).
Obiteljski hobi
Obiteljski hobi je odličan za provođenje slobodnog vremena: to može biti pecanje, odlasci na utakmice, vrtlarstvo, voćarstvo, njega cvijeća, vožnja biciklom ili rolanje, izleti itd. naravno neke od zajedničkih hobija sad su neizvedive, ali ih možete prilagoditi situaciji ili promijeniti dok traje opasnost od virusa.
Sport
Zajedničke tjelesne aktivnosti važne su za razvoj djeteta , jer ne samo da jačaju tijelu već pomažu u izgrađivanju ličnosti, povećavaju motivaciju i upornost. Šetnja, nogomet,košarka ili badminton te neki drugi sportovi se mogu prilagoditi mjestu boravka odn.dvorištu. Izbjegavajte dvorane,igrališta te mjesta većih okupljanja!
Kontinuiranim provođenjem kvalitetnog slobodnog vremena s djetetom potičemo ga da prepoznaje i razumije svoje potrebe, želje i interese. Dijete postaje zadovoljno kao i roditelji i što je najbitnije dijete se razvija kroz igru.
Pripremila: pedagoginja Maja Blaslov Nadinić